Zasady rozgrywania konkursów nieklasycznych pony games
Konkursy Nieklasyczne > Pony games
Stopień trudności
Najwyższy chód | Stęp | Kłus | Galop | Skoki | Zastosowanie | Pomoc zewnętrzna |
Tylko w stępie | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | Z asystą | ![]() |
Z kłusem | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | Na dokładność Na styl | ![]() |
Z galopem | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | Na dokładność Na styl Ślepy parkur | ![]() |
Ze skokami | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | Na styl | ![]() |
W konkursach samodzielnych każda przeszkoda na trasie powinna mieć określony najwyższy chód, jakim może być pokonana, na przykład: ósemka tylko w stępie S (bo ciasna), slalom w stępie lub kłusie SK, koło przez drągi w stępie, kłusie lub galopie SKG, cavaletti tylko w kłusie K.
W niniejszym opisie określenia „przeszkoda” oraz „zadanie” są równoznaczne z wyjątkiem przeszkód o charakterze skokowym.
Czas
- Bez pomiaru czasu – konkursy z asystą
- Z pomiarem czasu – konkursy samodzielne z określonym czasem maksymalnym, po którego przekroczeniu następuje zakończenie przejazdu.
Pomiar czasu rozpoczyna się od przekroczenia linii startu i kończony na linii mety. W przypadku, gdy pierwsze zadanie wykonywane jest w stój, na przykład młynek lub wzięcie piłki, która w kolejnym zadaniu ma być rzucona do celu, pomiar czasu rozpoczyna sie od gwizdka sędziego rozpoczynającego to zadanie.
Można wyznaczyć normę czasu, której dwukrotność określa czas maksymalny. Przekroczenie normy czasu nie pociąga za sobą naliczenia punktów karnych.
Wyznaczenie czasu maksymalnego jest istotne nie tylko dla organizatora, który jest w stanie przewidzieć czas trwania konkursu, ale też dla dobrostanu koni czekających na swój start na rozprężalni.
Start, meta i dodatkowe zadania
Linia startu i mety wyznaczane są tak, jak w konkursach skokowych. Zamiast zwyczajowego ukłonu w kierunku sędziego, zalecana jest wymiana informacji między sędzią, a zawodnikiem. Na przykład „Jesteś gotowy?” – „Tak” – „Zatem powodzenia”.
W konkursach mogą być zadania nie objęte punktacją lub pomiarem czasu. Na przykład
- Zadanie Rozdroże.
- Zadanie Ogon lisa
Pomoc zewnętrzna
W niniejszym opracowaniu „pomoc zewnętrzna dozwolona” oznacza:
W konkursie na dokładność każdym momencie przejazdu dopuszczalna jest pomoc trenera, który może na chwilę wejść na plac i pomóc pokonać przeszkodę, a następnie odejść. Przeszkoda pokonana z pomocą jest punktowana tak, jak przeszkoda pokonana z błędem lub niepokonana i nie przysługuje jej poprawianie.
W propozycjach zasad rozgrywania konkursu można umieścić zastrzeżenie, że pomoc zewnętrzna jest niedozwolona.
Oglądanie trasy
We wszystkich konkursach pony games w ramach oglądania trasy sędzia lub osoba wyznaczona musi przejść z zawodnikami całą trasę objaśniając sposób pokonania przeszkód oraz metodę punktacji. Wskazane jest przygotowanie dla zawodników mapki ze skróconą informacją o punktacji. Przebiegnięcie trasy na piechotę i powtarzanie, którą przeszkodę jak pokonać, daje dziecku: wiedzę o trasie konkursu, zwiększa pewność siebie przed startem, jest doskonałą okazją na spuszczenie nadmiaru energii i opanowanie emocji w oczekiwaniu na swój start.
Pony games z asystą
C
elem przejazdu asystą jest przebycie trasy i wykonanie zadań, ewentualnie oswojenie konia z przeszkodami/zadaniami. Bez skoków.

Konkurs dedykowany zawodnikom najmłodszym lub nie posiadającym uprawnień do startu samodzielnego.
Przy odpowiednio ustawionej trasie dopuszcza się „wypuszczenie” na trasę kilku zawodników.
Zawodnik bezwzględnie musi mieć na głowie prawidłowo zapięty kask.
Stopień trudności
SK Konkurs odbywa się w stępie lub w stępie i kłusie. Zakłusowanie dopuszczalne jest pod warunkiem uzyskania zgody rodzica jeźdźca przed startem, a zawodnik wyrazi chęć zakłusowania podczas przejazdu. Należy pamiętać, by przejazd był doświadczeniem pozytywnym i budującym odwagę, nie traumę.
Czas
Bez pomiaru czasu.
Punktacja
Bez punktacji.
Klasyfikacja
Wszyscy wygrywają. Ponieważ przejazdy z prowadzeniem dedykowane są najmłodszym uczestnikom, zaleca się dokonanie dekoracji flot’s natychmiast po ukończonym przejeździe.
W przypadku, gdy zawodnik startuje w konkursie z asystą, a następnie w przejeździe samodzielnym w propozycjach zawodów musi być wyraźnie zaznaczone, czy ten drugi przejazd w konkursie samodzielnym jest treningowy, czy liczony do klasyfikacji.
Pomoc zewnętrzna
Osoba prowadząca przez cały przebieg prowadzi kuca i pomaga zawodnikowi. Niedozwolone jest puszczanie zawodnika samodzielnie.
Podczas przejścia konkursu pony games z asystą osobą prowadzącą musi być albo trener/instruktor zawodnika, albo rodzic/opiekun prawny. Niedopuszczalne jest prowadzenie nieletniego zawodnika przez osobę niepełnoletnią.
Ze względów bezpieczeństwa osoba prowadząca powinna trzymać konia za wodze lub na krótkim uwiązie. Zdecydowanie nie zaleca się używania w tym celu lonży.
Konkurs na dokładność
Stopień trudności
Konkurs może mieć wersje
- „w kłusie” SK, gdzie najwyższym chodem jest kłus,
- „w galopie” SKG, gdzie dopuszczalne są trzy chody.
Bez skoków. Stopień trudności na poziomie odznaki Jeżdżę Konno PZJ.
Czas
Z pomiarem czasu i określonym czasem maksymalnym.
Punktacja
Za pokonanie każdej przeszkody przyznawane są punkty bonifikacyjne.
Punktacja konkursu na dokładność
Pokonanie przeszkody | Przeszkoda prosta | Przeszkoda wieloczłonowa |
Za 1. razem | 3 pkt | 6 pkt |
Za 2. razem | 2 pkt | 4 pkt |
Za 3. razem | 1 pkt | 2 pkt |
Nie pokonanie po 1, 2, 3 próbie | 0 pkt | 0 pkt |
Pokonanie przeszkody chodem wyższym od dozwolonego | 0 pkt | 0 pkt cała 1 pkt mniejsza część |
Pominięcie przeszkody lub jej członu | Powrót w celu jej pokonania | Powrót do pierwszego członu w celu jej pokonania |
Dodatkowa pętla na trasie | 0 pkt | |
Pokonanie przeszkody w niewłaściwej kolejności | 0 pkt; +informacja od sędziego, która przeszkoda następna | |
Pomoc zewnętrzna | 0 pkt; +zgoda sędziego na pomoc lub sugestia jej udzielenia | |
Przekroczenie czasu max. | Zakończenie przejazdu i klasyfikacja pary z uzyskaną liczbą punktów i czasem maksymalnym. | |
Upadek | Eliminacja |
Przeszkody należy pokonać w określonej kolejności.
Do każdego zadania na trasie najeży podejść co najmniej raz.
Dopuszczalne jest 3-krotne podejście w celu prawidłowego pokonania przeszkody. Wyjątek stanowią przeszkody niemożliwe do powtórzenia, na przykład wrzucenie piłki do wiaderka lub przejazd pod linką, która spadła.
Po pierwszej nieudanej próbie poprawienie zadania nie jest obowiązkowe, ale pozostaje bez punktów. Aby zdobyć punkty bonifikacyjne, należy pokonać przeszkodę ponownie. W przypadku niepokonania jednego członu przeszkody wieloczłonowej w celu zdobycia punków bonifikacyjnych należy pokonać ją ponownie w całości.
Pominięcie przeszkody lub wykonanie zadań w niewłaściwej kolejności powoduje konieczność powrotu do przeszkody pominiętej w celu jej pokonania. Za przeszkodę pokonaną w niewłaściwej kolejności nie przysługują punkty bonifikacyjne.
Jeżeli poprawnie pokonana przeszkoda zostanie powtórzona, ocenie podlega pierwsze udane wykonanie.
Upadek podczas przejazdu oznacza eliminację i możliwość ponownego startu po konsultacji z obsługą medyczną zawodów i decyzji sędziego głównego.
Klasyfikacja
Na pierwszym miejscu klasyfikowane są pary z największą liczbą punktów bonifikacyjnych. W przypadku równej liczby punktów przyznawane są miejsca ex-aequo. Zawodnicy, którzy nie ukończyli z powodu przekroczenia czasu maksymalnego klasyfikowani są ze zdobytą liczbą punktów bonifikacyjnych i czasem maksymalnym.
Pomoc zewnętrzna
Dozwolona.
Konkurs na styl
Stopień trudności
Stopień trudności na poziomie Brązowej Odznaki Jeździeckiej PZJ.
Każda przeszkoda na trasie musi mieć dokładnie określony chód, jakim może być pokonana, na przykład: ósemka tylko w stępie S (bo ciasna), slalom w kłusie ćwiczebnym K, koło przez drągi galopie G, cavaletti kłusie w półsiadzie K.
Czas
Z pomiarem czasu i określonym czasem maksymalnym.
Punktacja
Za prawidłowe pokonanie każdej przeszkody naliczane są 2 rodzaje punktów bonitacyjnych:
- za precyzję wykonania
- za prawidłowy chód
Na przeszkodach wieloczłonowych punkt za precyzję przyznawany jest za każdy człon osobno. Za chód poprawny na całości przeszkody 2 punkty, na części przeszkody 1 punkt.
Na każdej przeszkodzie dopuszczalne są dwa wyłamania karane odjęciem punktu. Za trzecie wyłamanie eliminacja. Za niektóre błędy punkty są odejmowane.
Punktacja konkursu na styl
Punkty bonifikacyjne | Za właściwy chód | |
Poprawnie pokonana przeszkoda pojedyncza | +1 pkt | +1 pkt |
Poprawnie pokonana przeszkoda N-członowa | +N pkt (+1 pkt za każdy człon) | +2 pkt |
Przeszkoda N-członowa pokonana częściowo zadanym chodem | +N pkt (+1 pkt za każdy człon) | +1 pkt |
Dodatkowa pętla na trasie, zrzutka na przeszkodzie, strącenie linki | -1 pkt | |
1-wsze lub 2-gie wyłamanie na danej przeszkodzie | -1 pkt | |
3-cie wyłamanie na tej samej przeszkodzie | Eliminacja | |
Galop dłuższy niż 5 skoków (na przeszkodzie bez galopu), anglezowanie na złą nogę na łuku | -1 pkt | |
Między przeszkodami galop na niewłaściwą nogę, przejście do niższego chodu lub zatrzymanie. | 0 pkt | |
Powtórzenie ocenionego zadania | 0 pkt | |
Przekroczenie czasu maksymalnego | Zakończenie przejazdu z uzyskaną liczbą punktów | |
Pomylenie trasy | Eliminacja | |
Upadek | Eliminacja |
Klasyfikacja
Na pierwszym miejscu klasyfikowane są pary z największą liczbą punktów bonifikacyjnych. W przypadku równej liczby punktów decyduje czas przejazdu. W przypadku równej liczby punktów i takiego samego czasu przyznawane są miejsca ex-aequo. Zawodnicy, którzy nie ukończyli z powodu przekroczenia czasu maksymalnego klasyfikowani są ze zdobytą liczbą punktów bonifikacyjnych i czasem maksymalnym.
Pomoc zewnętrzna
Niedozwolona.
Punkty | Czas max. | Stęp | Kłus | Galop | Skok | |
Ślepy parkur | karne | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
PG z asystą | bonif. | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
PG na dok. z kłusem | bonif. | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
PG na dokł. z galopem | bonif. | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
PG na styl z kłusem | bonif. karne | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
PG na styl z galopem | bonif. karne | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
PG na styl ze skokiem | bonif. karne | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Ściągawka dla sędziego
Ślepy parkur | PG z asystą | PG na dokład. | PG na styl | |
Poprawne wykonanie p. prostej za 1-szym razem | 0 | - | 3 | 1+1 |
Poprawne wykonanie p. N-członowej za 1-szym razem | - | - | 6 | N+2 |
1-wsze wyłamanie za 2-gim razem przeszkoda prosta/wieloczłonowa | 1 | - | 2/4 | -1 |
2-gie wyłamanie za 3-cim razem przeszkoda prosta/wieloczłonowa | 2 | - | 1/2 | -1 |
3-cie wyłamanie | 4 | - | 0 | Elim. |
Niewykonanie Rezygnacja z zadania po wyłamaniu | 10 | - | 0 | Elim. |
Pomoc zewnętrzna po wyłamaniu | 10 | - | 0 | - |
Dodatkowa pętla na trasie | 1 | - | 0 | -1 |
Zrzutka / Strącenie linki | - | - | 0 | -1 |
Pokonanie chodem wyższym od dozwolonego przeszkody całej / części wieloczłonowej | - | - | 0/1 | -1 |
Między przeszkodami galop na niewłaściwą nogę, przejście do niższego chodu lub zatrzymanie. | 0 | - | 0 | 0 |
Pomylenie trasy | Elim. | - | 0 | Elim. |
Przekroczenie czasu max | Zak.+10 | - | Zak. | Zak. |
Upadek | Elim. | Elim. | Elim. | Elim. |